Tijdens de Betovering verschijnen er overal kleine deurtjes in de stad. Misschien ook wel in jouw wijk. Wat doen ze daar? Welke fantasieplekken liggen er verscholen achter deze deuren? Ook op school kan je nu meewerken aan deze deurtjes speurroute. Waar zou jij zelf willen uitkomen als jouw deur opengaat?

 

Tijdens de workshop in de klas komt er een docent van Huis van Gedichten die de kinderen leert over Spoken Word, voorafgaand aan de beeldende workshop. Hun fantasie wordt geprikkeld door een aantal vragen te behandelen:

 

Als je door de deur zou kruipen...

- waar wil je dan naartoe?

- wie zie je daar?

- wat gebeurt er dan?

 

Andere vragen die aan bod kunnen komen:

- welke kleuren zie je?

- welke geuren ruik je?

- ben je daar jezelf?

- hoe voel je je daar?

- wie neem je mee?

 

Waar werken we naartoe in de spoken word les:

  • Leerling zelf heeft een (spoken word) tekst bedacht die gaat over de wereld achter de deur naar waar.
  • Onderbouw mag ook per klas aan een verhaal werken.
  • De gastdocent inventariseert welke leerling een tekst zou willen voordragen, dit wordt opgenomen voor het slotfeest. (NB. het is alleen een audio opname, de kinderen komen niet op video te staan)

Daarna gaan we verder met het beeldende aspect. De kinderen krijgen een doe-het-zelf bouwplaat en gaan samen met een beeldend kunstenaar aan de slag met hun eigen deurtje, om de fantasie uit de Spoken Word workshop vorm te geven op en in hun eigen deur. 

 

Na afloop mag de deur een speciaal plekje krijgen; op school, thuis op zolder, voor een raam, of ergens in de buurt. Misschien mag het deurtje een plekje krijgen bij de bakker op de hoek? Of bij opa voor het raam? Als je het vraagt mag dat vast.

 

Blijf op de hoogte!

En meld je aan voor de nieuwsbrief van De Betovering.

 

 Ja, ik meld mij aan

Je contactgegevens worden niet (aan derden) verspreid. Bekijk ons privacystatement.