Extra informatie voor deelnemende scholen

Aan Tafel Junior

Tijdens de workshops gaan de kinderen aan de slag met het thema op vier verschillende manieren. De smaak van thuis…wordt beantwoord door een stad van levensmiddelen te bouwen onder begeleiding van een beeldend kunstenaar of door samen met een muzikant een soundscape van eetgeluiden te maken of door met een theater docent zelf te werken aan hoe je jouw eigen antwoord ombouwt tot een echte toneelmonoloog. Daarnaast mag iedere klas met water spelen voor het hilarische ‘afwasmoment’ in de voorstelling. Een groepschoreografie met afwasborstels, schuim, emmers, doekjes en veel geschrob. Dit raam van de school is nog nooit zo schoon geweest!
 
De resultaten van deze drie workshops en het waterballet komen terecht in de uiteindelijke voorstelling doordat het op film of audiotape opgenomen wordt. 

BonteHond - 90’s VS 20’s 

De muziek waar je ouders naar luisteren is per definitie slecht. Maar dat komt omdat zij oud zijn, daar kunnen ze niks aan doen. En dat zij niet snappen dat de muziek waar jij naar luistert het beste is dat er ooit gemaakt is, vergeef je ze ook. Zolang het binnenshuis blijft. Zodra je vader op een verjaardag gaat meezingen met 2 Unlimited en je moeder laat zien dat ze nog precies weet hoe je de Macarena danst, moet er ingegrepen worden. 

Het is tijd voor de battle van de eeuw. Suzan en Freek nemen het op tegen Twarres en Snelle gaat de strijdt aan met MC Hammer. Elsa staat tegenover Pocahontas en van Flippo’s versus Squeezies. 

Een voorstelling over wederzijds onbegrip tussen ouders en kinderen, dat zich blijft herhalen. Over nostalgie, trends, guilty pleasures en het missen van eerste keren. 90’s vs 20’s laat zien dat het onvermijdelijk is om net als je ouders te worden, ook al roep je nog zo hard van niet. En dat is ook oké. 

Een live DJ, drie spelers, oneindig veel hitjes en een hoop gênante momenten dit is 90’s vs 20’s: een muzikale battle, waarin iedereen toch al weet wie er gaat winnen. 

Workshop 

De workshop zal uitgevoerd worden door theaterdocenten. Het is een workshop die bestaat uit twee delen. Voor het eerste deel is er een smartboard/projectiemogelijkheid nodig. Het tweede deel van de workshop komt het best tot zijn recht in het speellokaal. De vraag is dan ook om de mogelijkheid te verkennen het speellokaal vrij te hebben voor de workshops van de culturele spelen. Dit i.v.m. het dansen en bewegen dat de leerlingen zullen gaan doen! 

 
Het Voedselmonster
Op een dag ben je lekker thuis aan het spelen… maar dan wordt je geroepen:
‘Aaaaaan tafel! Ik heb je lievelingseten gemaakt!’. J
e voelt dat je begint te kwijlen en je ruikt het allerlekkerste eten ooit…!
Er komt een grote glimlach op je mond en je buik begint te borrelen.

Je volgt met je neus de lekker geur van het eten. Het lijkt bijna alsof je vliegt! 

Maar… wat zie je daar! Vanaf je bord kijken boze ogen je aan! 

Brrrr… op het bord zit een monstertje.

Het monster ziet eruit alsof hij is gemaakt van jouw minst favoriete eten.

Hier heb je helemaal geen zin in.

‘Proef me maar!’, zegt het monster. ‘Ik smaak naar…. 

Maar je gelooft het monster niet. ‘Je ziet er anders helemaal niet lekker uit! 

Het monster geeft boos toe: ‘Oké, oké, ik heb al dat lekkere eten zelf opgegeten.

Ik was jaloers! Waarom wil je niet kwijlen en lachen en vliegen en borrelen als je mij ziet liggen op je bord?

Als je mij ziet kijk je er heeeeel vies bij! Ik protesteer!

Voortaan eet ik al jouw lekkere eten op tot je mij gaat waarderen!’ 

Oei, het is wel heel vervelend als er voortaan alleen maar Voedselmonsters op onze borden liggen, in plaats van lekker eten. Wat moeten we doen?

Ik heb misschien wel een idee: wat als we de Voedselmonsters nu eens in het zonnetje zetten?

Het monster klinkt zo boos. Zou het hem opvrolijken als we hem gaan waarderen en aan heel veel mensen laten zien? 

Laten we allemaal ons eigen Voedselmonster maken en op een plek ophangen waar iedereen hen kan zien! Helpen jullie mee?